čtvrtek 7. ledna 2010

Moderní doba

Kriminalita v naší zemi utěšeně roste. Nedávno jsem četla, že v současnosti má každý druhý osobní zkušenost s trestným činem. Z toho usuzuji, že poctivost se už dávno nepovažuje za takovou přednost jako dřív. Slušní lidé, natož pak poctivci, zmizeli, a stávají se bílou vránou, přesněji řečeno komickou raritou, jíž se lépe nechlubit. Nechci sýčkovat, ale zjevně se zdá, že lépe už bylo. Nebo dokonce, že bude ještě hůř. Ne, že bychom se s tím nějak nadšeně smiřovali. Zkoušíme všechno možné, od bezpečnostních zámků po draze zaplacené alarm systémy, ale nic z toho nezabrání lapkům, aby nebyli ochotni vykonávat svoji živnost. Teď právě poslouchám v televizi, jak řádili na Štědrý den. Zažila jsem, když loupili na hřbitově. Prostě, nic jim není svaté, a že by někdo chtěl pomáhat a chránit, jsem si nějak nevšimla.
Donedávna jsme si naivně mysleli, že se nás to osobně netýká, ale dneska pomalu měníme názor a začínáme se podle stávající situace zařizovat. Lehce přitvrzujeme a doufáme, že se podobná tvrdost projeví i v našich zákonech. Protože když za něco není náležitý trest, mnozí si dovolují čím dál víc. A od dovolování si je jen krůček k lavinovému šíření neplech. Možná za to trochu může i televize, která každému zločinci dopřává tolik prostoru, že je hned po Ordinaci v růžové zahradě nejčastějším hostem na televizní obrazovce. A normální slušný člověk jen zírá a marně se ptá, kam se poděla soudnost, stud, soucit či další podobně nekomerční vlastnosti.
Lidé pak zatouží žít v jiné zemi, přichází rozčarování a třeba i deprese. Důvod se ostatně nabízí sám. „Proč já mám dodržovat nějaká pravidla, když jsem kvůli tomu za blbce?“
Není to poprvé, co hrubost a násilí válcuje všechno kolem sebe. Nechci vzpomínat historické válečné konflikty, což je v podstatě jediné, o čem se děti učí v hodinách dějepisu. Na slušného člověka zapomínal i minulý režim. Jistě si dříve narození vzpomínají na oblíbené heslo doby, kdo nekrade, okrádá rodinu. Mnozí se jím řídí dodnes.
Slušnáky mimochodem nemiluje ani školní kolektiv. Ten ho pasuje na šprta a v kurzu je vždycky největší třídní dareba.
Nejsem si jistá, jestli si za to nemůžeme tak trochu sami. Kdo dneska neměl dvojku z chování, jako by nebyl. „Elity“ dokazují svojí nezávislost počtem kilometrů najetých pod vlivem alkoholu či nezaplacených pokut, a poměřují se, kdo provedl víc rádoby cool překročení zákona. V naší zemi už je (navzdory proklamované demokracii) těžká diktatura hrubosti a neurvalosti. Někteří to dotáhli i na zloděje, násilníky a dokonce i vrahy, aby pak přiznali, že ve vězení je jim mnohem lépe než na svobodě. Kde tam by se zmohli na tak komfortní vybavení? Většinou mě to dost rozčiluje. Obzvláště, když se to týká mě osobně. Vlastně jsem naštvaná permanentně. Vytáčí mě i ten obecný přístup k podobným prevítům. Musím říct, že bych se vůbec nebránila starým středověkým trestům – od pranýře přes hladomornu až k sekání rukou za krádeže. Hodně by se mi líbilo i máčení nepoctivců ve Vltavě, obzvlášť v současném mrazivém počasí by to mělo žádaný efekt. Jenže k podobné reformě se nikdo nemá. Škoda. Již jsem se tady asi zmiňovala, jak Policie suše sdělila mé kolegyni, že její vykradené auto řešit nebude, že oni řeší jenom vraždy!! Napadlo mě, že je to stejné, jako bych já vykřikovala, že učím jen jedničkáře. Trojkaře si nechte doma, kdo by se o ně zajímal! Možná to není dobré přirovnání, ale na mě tak působilo. Prý pomáhat a chránit! A ještě jich teď plno pustili na svobodu. Je mi jasné, že i slušný člověk se dostane do problémů, ani neví jak. Ale když jsem viděla, co pouštějí, tak slušný člověk byl hodně silný eufemismus. Nu, to je hodně drsná doba. Moderní:-) Takové současné Odnikud nikam. Ale nějak se mi ztrácí světlo na konci tunelu. Asi ho někdo šlohnul:-(



Žádné komentáře:

Okomentovat