pátek 29. října 2010

Ajťáci

Mám poměrně kladný vztah k počítači. Nechci říct přímo závislost, i když by se jistě našli tací, co by moji závislost bez mrknutí oka potvrdili.  O tom raději nebudu polemizovat, pouštěla bych se na moc tenký led.  Chci říct, že s ním docela umím, s mnoha věcmi si poradím, často metodou pokusu omylu, ale přijdu na to. Jde samozřejmě o uživatelskou bázi. Když ale dojde na odborné problémy, jsem v koncích. Někdy se to rozbije úplně a pak musím do servisu, někdy to jen zlobí, a pak chci jen radu. V obou případech se v poslední době setkávám s takovou přezíravostí ze strany IT techniků alias česky řečeno ajťáků, že bych je nejradši profackovala. V servisu na Letné se jeden takový cápek ani neobtěžoval počítač otevřít a blahosklonně mi doporučil, ať si koupím nový, že je to starý a k ničemu. Podotýkám, že mám rok a půl starý notebook.  Samozřejmě jsem to nevydržela, chlapce poučila o slušném chování a prodejnu opustila s tím, že tam už tedy ne.  V práci se ovšem ke mně chovají podobně. Nejvíc mě vytočí jejich rádoby vtipná hláška, že je to mezi židlí a klávesnicí.  Poradit mi stejně neumí, i u nich je vrchol jejich počítačové empatie v nesmyslné radě, ať si koupím nový. Anebo naopak, zahrnou mě takovou přehršlí odborných termínů, (samozřejmě podbarvených otráveným tónem), že je mi jejich rada stejně na nic. Počítač ale potřebuji a tak mi stejně asi nezbývá nic jiného, než vydržet, že se mnou mluví jako s debilem. Jinak se kýženého výsledku nedočkám. Protože se navíc vysvětlováním živím, připadá mi to naprosto nepochopitelné. Kdybych se takhle stavěla já ke svým povinnostem, jsem dávno bez práce. Žel ajťáci jsou pro náš život zjevně nepostradatelní a tak jim asi musíme trpět i jejich počítačové manýry. Ještě jsem na vstřícného a ochotného osobně nenarazila, i když vím, že určitě existují. Těším se na setkání s ním. A můj počítač ještě víc. Jen doufám, že se nedozvím diagnózu, že je to mezi klávesnicí a židlí. To mě vždycky vytočí k nepříčetnosti.
 


8 komentářů:

  1. Jééé, tak takovou podobnou zkušenost mám i já - neříkám, že jsem ještě slušného ajťáka nepotkala - mám je i za kamarády, ale asi bych je spočítala na prstech jedné ruky a navíc stejně některé problematiky s nimi raději nerozebírám, abych se zbytečně nerozčilovala. :oD
    Ajťáci - většinou ti kteří jsou v kontaktu se zákazníky - jsou prostě namachrovaní týpci, pro které je běžný uživatel PC povel.

    OdpovědětVymazat
  2. Jestli to nebude tím, že je prý mezi ajťáky hodně autistů a ti zrovna empatií neoplývají:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak já mám ajťáka přímo v rodině. Když se jeho silné IT období mísilo s pubertou, byla to síla. Museli jsme si s Pepou koupit multimediální slovník, jen s ním jsme pochopili o čem mluví, když tedy mluvil, jinak hodiny hleděl do monitoru. Nyní pracuje jako šéf podobným týpkům a zaměřuje se na komunikaci mezi zákazníkem a ajťákem aby nedocházelo právě k podobným problémům. A tím se polidštil :oDDD

    OdpovědětVymazat
  4. Ono je to těžké, člověk, který se stane ajťákem k tomu má určité předpoklady, a k tomu patří i určité rysy povahy. Nejspíš se mu lépe / snáze / příjemněji jedná s počítači než s lidmi. A když se pak už zahrabe k počítačům, tak o to více se oddálí lidem, o to víc se mu zachází s počítači než s lidmi a je v začarovaném kruhu. Navíc - postupem času ho čím dál tím víc začne štvát, že člověk / uživatel taky nefunguje jednoduše na tlačítko nebo napsaný příkaz, že s uživatelem jsou potíže, které se nedají vyřešit rychle a hlavně jednoznačně...
    Když jsem dělala podporu uživatelů v jedné firmě, pozorovala jsem to na sobě v průběhu času. S mým šéfem (který na tom postu dělal už léta) odmítali uživatelé vůbec komunikovat, obraceli se zásadně na mě - "vy jste taková milá a ochotná, on furt akorát mručí a tváří se otráveně". (A ptali se, jak s ním můžu vydržet v jedné kanceláři.) Když jsem na sobě začala pozorovat podobné příznaky (sakra, proč jen uživatel nemá tlačítko power; sakra, proč mu to nestačí říct jednou; sakra, proč se to nedá vyřešit standardním postupem), tak i když navenek jsem byla stále milá a ochotná, nechala jsem toho a šla jsem raději výpočetní techniku školit. To mě zase vrátilo mezi lidi.

    PS: Ono to většinou stejně je mezi židlí a klávesnicí, ale pssst, říkat se to nemá ;-)
    Ale hlavně - když moje vysvětlování nepochopí uživatel, je to moje chyba, ne jeho. Znamená to, že já to neumím srozumitelně podat, ne že on je blbý.
    A to, že uživatel neumí s počítačem není o nic horší než to, že já zase neumím plno jiných věcí - které třeba zase umí on.

    OdpovědětVymazat
  5. :-) jasně, za Wlka ručím- díky mému dlouholetému působení má už i specialzizaci- jako je spec. pedagog- tak on je "speciální IT"- obhospodařuje totiž PC již několika učitelkám :-)) - nadávat si jistě nedovolí, jinak mu pohroz vyjmenovanými slovy :-))

    OdpovědětVymazat
  6. A jak dopadla IT story, pokud se mohu zeptat.
    Nedostal jsem příležitost napravit reputaci Ajťáků :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Inu, na druhou stranu ajťákům to nemůžete mít za zlý. Mně také hodně věcí připadá naprosto sruzumitelných a ostatním je musím "přeložit" do lidské řeči. Když nechápou ani na potřetí, radši řeknu "ale nic" a vyřeším věci sama bez vysvětlovaání. Jen tak mimochodem, asi když má člověk problém, věta "je to mezi židlí a klávesnicí" asi člověka v té situaci nepotěší, ale mě osobně pobavila :-D

    OdpovědětVymazat