úterý 12. října 2010

Zkouška z dospělosti

  Otázka je, čí dospělost se vlastně testuje. Zda potencionálních jarních maturantů či ministerských úředníků? Nebo snad Cermatu, který si na tomto školním experimentu namastil kapsu? A pak, že ve školství nejsou peníze. Za částky, ke kterým se mnozí kantoři nedopracují za celý život poctivé práce, se v tomto týdnu testují státní maturity, které se připravovaly dlouhých patnáct let. Přesto vypadají, jako Dobešovy nové šaty. Já byla dnes u zadávání anglického jazyka. Šlo o vyšší úroveň. Byla tak vysoká, že bych ji zvládla i já, která si v cizině nikdy nedovedu vybavit správnou frázi, a zásadně mě napadají v jazyce jiném. Tu nižší si tedy ani nedovedu představit. I tak je to fraška, se vším všudy. Slavnostně oděni napochodujeme do ředitelny, kde se legitimujeme pověřením. To, kdybychom se třeba v kolektivu přestali znát. Poté jsou před našima očima rozpečetěny trezory, převezmeme zadání, dvě obálky, nůžky, pravítko a tužku. S touto výbavou se dostavíme před žactvo, kde rozpečetíme úkoly. Než rozdáme zadání, každý student se musí legitimovat. V okamžiku, kdy maturanty učím osmým rokem, je to vskutku efektní. Když se vše rozdá, podepíše, odškrtne, zaškrtne a já nevím co ještě, začne se. Angličtina byla na dvě hodiny. Děti nesmí ani toaletu. To je opravdu výborný výmysl. Samozřejmě se dají dvě hodiny vydržet, ale představa, že jsem nervózní, tlačí mě močový měchýř a nemohu si odskočit, nevím, co bych vymyslela a jak bych se soustředila. No jo, patnáct let usilovné práce nese své ovoce. Poté jejich výsledky před jejich očima zapečetím, respektive zalepím do obálky, a předám jmenované školní komisařce. No, a to je celá slavná státní maturita. Byrokracie, úpadek, fraška. Pro gymnazisty degradace, protože její úroveň je opravdu chabá. Pro ostatní nevím, ale celá ta organizace je jedna velká trapnost na druhou. Pěkně nám to kluci na ministerstvu vymysleli. Je vidět, že praxe je jim na hony vzdálená. Ale to je u nás tak se vším:-) A docela by mě zajímalo, kdo plní, potažmo vyprazdňuje, ty obálečky. Že by nové pracovní příležitosti v krizové době? Nu, jak říkám, komedie plná omylů:-)

4 komentáře:

  1. Taky to nechápu, humbuk kolem utajení, převozy auty v jednom týdnu, WC...Jisté je, že někdo (ne)pěkně vydělá:-(

    OdpovědětVymazat
  2. Syn sextán má momentálně lehárko, díky státním maturitám "na zkoušku" a zaneprázdněností vyučujících. Od starších kamarádů taky už ví, že konkrétně ta angličtina je tak "šíleně jednoduchá, že ti, co budou z AJ maturovat, se teoreticky ani nemusí už učit..." Jasně, přitažené za vlasy... Ale docela demotivující a taky bych očekávala, hlavně u jazyků, vyšší úroveň.
    Pohled z druhé strany, jak to popisuješ, tedy nicmoc, skorofraška. Hodně úsilí, skutek-utek.

    OdpovědětVymazat
  3. Mám stejné zprávy z jiné školy,pro náročnější SŠ to bude vlastně krok zpět.Maturovat by tedy mohli ve třetím ročníku a pak hned na vysokou???Čekala jsem opak,že ubude odmaturovaných studentů z jednoduchých rádoby středních škol.Tak bych to viděla já.

    OdpovědětVymazat