středa 12. ledna 2011

Zemřela

...Agáta Christie a narodil se Jack London. Obé události spojuje stejné datum (nikoli letopočet).
Jako dítě mě to vždycky fascinovalo, viděla jsem v tom osudovou přitažlivost. „Nesmíš věřit na hlouposti,“ připomínali mi neustále.
Moji snahu o souvislost se spisovatelskými esy považovali všichni za nepatřičnou, protože život je úplně o něčem jiném.
Když jsem jednou vesele tvrdila, že mohu být Agátina reinkarnace, když náš spojuje stejné datum, poznamenalo okolí, že jsem odtržená od reality.
Několik let poté, co jsem se stala dospělou, mi tvrdili totéž, čímž docházelo k paradoxním situacím, kdy jsme se hádali o blbosti.
V podstatě jsem jejich teorii přijímala, aniž bych tušila, že si řežu větev sama pod sebou. Bez ideálů to prostě nejde.
Tím srovnáním jsem vlastně nic nesledovala. Jen mě to těšilo. „Tento den je prostě nějak zasvěcený spisovatelům“, konstatovala jsem neomylně. Bavilo mě vytáčet svoje okolí.
Pochybuji, že by to mělo nějaký pragmatický podklad. S realitou mám opravdu určité potíže. V tom mělo odjakživa moje okolí pravdu. Není to ale programové. Ve skutečnosti umím realitě čelit tváří v tvář. Ostatně, co jiného mi také zbývá.
Jenže pak zjistíte, že datum až tak fatální není. Potřebovali byste totiž, aby nějak astrálně bdělo nad vaším životem a to ono nedělá. Jako by nějak mohla zasáhnout Agáta nebo Jack. Hloupost.
Podle mnohých bych se měla věnovat praktickému životu, zejména ve svém věku. Jenže ta lákadla tam pořád jsou. Co když nějaká knížka doopravdy zabere? Takže píšu, píšu a nic. Ale je to otázka volby, jako ostatně všechno.
Dřív bych asi byla označena za čarodějnici. Možná i upálena. Někteří dokonce tvrdí, že psaní je přežitek, pozůstatek minulosti. Také to tak někdy vnímám, ale vzdát se toho nehodlám.
Nepamatuji se přesně, kdy jsem grafomanii propadla. Myslím, že to nemělo souvislost ani s Agátou ani s jackem. Prostě to přišlo tak nějak samo. A neodešlo. Ačkoliv narozeninových dnů přišlo i odešlo už poměrně dost. Možná až příliš, číslo bych si zveřejnit netroufla. Ostatně, a to je taková fobie, dodnes mám problém ho sdělovat nahlas, raději mlčím:-)
Dnešní datum má svá pravidla. Chce novou knihu, kterou si naděluji jako dárek. A večer sklenka šampaňského. Plus plán, že letos bude další knížka. A že ještě dokážu prodat nějaké Odnikud nikam,
i když vlastně už ani nevím komu.
Popravdě řečeno, slavit narozeniny už není vůbec lehké. Ba řekla bych, že patří v životě k nejtěžším.
A taky k nejbeznadějnějším. Zvlášť, pokud to číslo nějak řešíte. Všeobecně se totiž jaksi samozřejmě předpokládá, že máte radost a bude mejdan. A málokdo pochopí, že to cítíte jinak.
Ne všichni to tak mají. Někdo to neřeší vůbec. Já – snad- v rámci snesitelnosti. Když kouknu do knihovny na řady knih od Agáty, říkám si, že i kapka stojí za to. Je to prostě den k zamyšlení, ne k oslavě. Přesto ho ctím a mám ráda. A dnešek byl obzvlášť mile vydařený. Je to prostě fatální číslo. Pro mě. Stejně jako pro Jacka a Agátu.


11 komentářů:

  1. Já data narození ráda, pamatuju si je, aniž bych o to nějak usilovala :-) je to pro mě skoro stejně důležité jako jméno každého jedince. Nic z toho nevyvozuju, jen mám nutkavou potřebu to vědět.:-)

    Takže tímto gratuluju- když už ne k číslovce, tak k datu ;-) a přeju, ať vyjde knih tolik, kolik je potřeba a aŤ je důvod otevírat šampáŇo i během roku!!! :-) NechŤ se psaní daří a technika a záda nezlobí ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, přeju všechno nejlepší k narozeninám!
    Od psaní se nenechte odradit. Těším se na novou knížku!
    A věk? Ten neřeším. Bude hůř :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Všechno nejlepší ..... a nesmutni /nebo nesmutněte :-)/ Číslo není všechno - dokud má člověk sny, žije - a ty si je čas od času navíc i plníš :-) Cp víc chtít ......

    OdpovědětVymazat
  4. Tak všechno nejlepší Vám, Jitko, přeji a hodně inspirace ke psaní. (a dnes oslavila narozeniny i moje babička, už 89).

    OdpovědětVymazat
  5. Mockrát Vám děkuji, moc jste mě potěšily. A Kopretino:-) babičce gratuluji, je to hezké, vědět o někom dalším stejného data.
    Hezký večer všem:-)

    OdpovědětVymazat
  6. Všechno nejlepší,Jitko! A na knihu se těším..

    OdpovědětVymazat
  7. Přeji všechno nejlepší! Agátu doma milujeme všechny a taky se nestačíme divit, co toho napsala. Jsem přesvědčená, že kdyby dnes učila, tak by toho taky tolik nenapsala. A všem dnům není konec, těším se na Vaše letošní přírustky. Poslední kniha se mi moc líbila, tak se těším na další!

    OdpovědětVymazat
  8. Tak taky opožděně všechno nejlepší k narozeninám :-)

    Agátu Christie a Jacka Londona jsem vždycky četla a čtu ráda, a na vaší knihu se taky těším.

    OdpovědětVymazat
  9. ze srdce bych Vám přála, aby jste se vyrovnala těmto velikánům nejen v numerologii!Myslím,že máte našláonuto!

    OdpovědětVymazat
  10. Nabízí se mi říct, že "s křížkem po funusu" :o))) nicméně od srdce Vám Jitko přeji všechno nejlepší k narozeninám !!!
    Těším se na Vaše knihy

    OdpovědětVymazat
  11. Opožděně vše nej nej nej...Moje dcera je také 12.1., ale r. 2000. :-)

    OdpovědětVymazat