úterý 22. března 2011

O zlém brouku bramborouku

Pohádky Ondřeje Sekory nás provázely dnešním dopolednem. A nešlo o Ferdu v jeho klasické podobě, nýbrž o Ferdu jako komunistického agitátora a esenci strany jako takové. Vydali jsme se totiž na exkurzi do Ústavu pro studium totalitních režimů. Vymyslet program pro šedesát dětí jistě není žádná pohádka, proto jsem ocenila nápad s dětskými knihami. Ondřej Sekora, kterého jsme jako děti milovaly, se docela zaprodal. A tak jsme se seznámili s jeho pohádkami o traktoru, který se zbláznil či o o imperialistickém broukovi. Jenže od skvělého nápadu k jeho realizaci je také kousek cesty a skvělý badatel ještě nemusí být dobrý rétor. Tak jsme se setkali s projevem plným nejistoty, zadrhávání a opakování jednotlivých slov, což mě vždycky spolehlivě odradí. Dost nesnáším, když lidé vystupující na veřejnosti neumí mluvit. Je to stejné, jako když doktor neumí  léčit. Nikterak nezpochybňuji ničí profesionalitu v něčem, ale promluvit a zaujmout se také musí umět. A tak nastala situace, že se děti (i já) během projevu nudily. Na vysoké jsme takovým přednášejícím říkali uspávači hadů.:-) A tak jsme trochu splakali nad výdělkem, i když návštěvu Ústavu jinak hodnotím pozitivně. Je dobré, že děti znají podobné zařízení. Jen by se badatelé měli před veřejností prezentovat víc kreativně. Ale jinak zajímavé. Jen Ondřej Sekora byl pro děti nečekaným zklamáním. Že je Ferda i politický agitátor do dneška většinou netušily. A i na tu mandelinku po dnešku nahlížejí trochu jinak:-)

4 komentáře:

  1. Znám od Sekory pouze knížky s Ferdou mravencem, jako dítě jsem ho měla ráda a myslela jsem si o něm až do teď jen dobré - tohle zjištění mne tedy docela nepříjemně překvapilo.

    OdpovědětVymazat
  2. Možná, že pan Sekora psal příběhy poplatné své době, ale v mojich očích bude stále tím pánem, co vytvořil Ferdu Mravence a Brouka Pytlíka.
    Já jsem v šedesátých letech už jeho agitky neviděl a tak si tím nebudu kazit vzpomínky na něj.
    Histerie z amerického brouka tady prostě byla a p. Sekora namaloval a napsal(?) dle zadání agitku pro děti, aby chodily mandelinky sbírat. My jsme chodili zase na léčivky. Sice nám k tomu nic nemalovali, ale taky "to vlast potřebovala".
    Na co chodí dnešní děti? Krom klasického papíru se nesbírá asi nic. Až se mi chce napsat, že chodí na "trávu". Ale to by nebyla z větší části pravda :).
    Ano, děti se mají seznamovat s minulostí, mají si udělat svůj náhled na věc, ale myslím, že tu byli větší škodiči, než p. Sekora.

    OdpovědětVymazat
  3. Á safra, opět hrubka. Zaměnil jsem si hysterii s historií. Já snad k Vám budu psát se slovníkem v ruce. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jistě byli větší škodiči než pan Sekora,ale on to vůbec neměl zapotřebí a navíc, jak nám bylo sděleno, to dělal více méně dobrovolně. Nechci nikoho soudit ani mu sahat do svědomí, je mě prostě lidsky Ferda zaskočil a zklamal. I když léčivky jsem sbírala:-(

    OdpovědětVymazat