úterý 16. srpna 2011

Zlaté cihly

Doufám, že je to díky okurkové sezóně a média nemají o čem psát, proto šíří takovou paniku ohledně pádu akcií, nové krizi a já nevím čeho ještě. Ekonomicky neznalý jedinec, jako třeba já, by z toho mohl být zralý na infarkt, když si tak v duchu říká, co já s tím zmůžu? Co s tím zmůžu jako člověk, který normálně chodí do práce, vydělává a snaží se přežít, protože šetřit se z toho mála moc nedá. Ale dejme tomu. A teď, protože to někde v Americe nezvládli, EU je pokorně následuje, to všechno krachne bez ohledu na moji vůli či snahu něco změnit, a co bude dál? Nějací burzovní mafiáni všechno zničí a rok 1929 je tu zpátky v plné své parádě. Kde je, k sakru, nějaké poučení z historie?

   A teď zpátky k mé původní otázce, co my, normální jedinci? Mám si jít někam koupit zlato? Jaké? Za svoje úspory nakoupím maximálně tak několik šperků, ale asi těžko ony cihly, které nám radí osvícení ekonomové. Ostatně ani nevím, kde bych je sehnala, v obchodě asi těžkoJ. A co pak s nimi? Schovám je pod postel? Nebo do banky? A proč do banky, když se bankovnictví ukazuje jako značně nespolehlivý a takřka zlodějský sektor?
Zakopu je na zahradě?
Tam je vyhrabe Zachariáš a je zase po úsporáchJ.
   Navíc (a teď jsem za úplného ekonomického blbce, ale je to takJ), já vůbec nechápu, kdo komu co dluží. Když si půjčím peníze od známých či banky, je mi jasné, komu dlužím. Myslela jsem si, asi zjevně naivně, že to tak funguje i mezi těmi státy. Že jsme si půjčili od movitějších zemí a teď jim to máme vracet. Komu ale dluží Amerika? Předpokládala jsem, že všichni si půjčují od nich, od koho si asi tak půjčují oni, že mají takový dluh? Kdo komu a co dluží? Asi to bude v nějakých fiktivních penězích, kterým já nerozumím, ani nikdy rozumět nebudu, ale když už jsou zadlužené USA, pak se my z toho rozhodně vyhrabat nemůžeme. A že se ten dluh (tedy nevím komu) pěkně zvyšuje. Kdysi to šlo kolem sedmdesáti tisíc na hlavu (co já pamatuji), dnes je to nejméně dvakrát tolikL. A přitom já jako jedinec se snažím žít bez dluhů, a stejně je mám. Má tedy vůbec cenu šetřit?  No, to je tedy ekonomických otázek. Nečekám odpovědi, jsem jen otrávená a rozladěná. A taky vím, že krize roku 29 vyústila ve válku. V copak vyústí tato další krize (či jak doufám, jen panika, neb zlato nemám a žebrotou jít nehodlámL)? A všem těm hamižných ekonomům a burziánům bych doporučila kromě ekonomie ještě studovat i historii. Ta se totiž vždycky opakuje.

2 komentáře:

  1. Hezký večer,měla jsem dovču,bylo mi jako v ráji!Jak jsem si dočetla všechny příspěvky zamrazilo mě !Můj děda se dožil 97požehnaných let,vždy říkal, dějiny se opakují z železnou pravidelností......co dodat...Daja

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem, ráda, že si někdo - Vy Jitko, veřejně konečně pokládáte tyto otázky! Sice ne studovaná ekonomka, ale snad dobrá hospodyně (rodina je malý podnik!)Tudíž vím, dal a má dáti! Tyto otázky jsme začínali probírat, už před 15 lety v zahraničí. Všichni se tvářili, že se nic neděje, ale už to smrdělo…, jenom to byla a stále ještě je otázka, kdy to bouchne. Mám málo a velice neodborných odpovědí. Bursa se stala přístupná každému. Každý podnik je“ IN“, když je hodnocen na burse. Aby na konci roku svým akcionářům vykazoval pozitiva a platil svému vedení astronomické výplaty, dělá restrukturalizace, propouští, stěhuje se do levnějších krajin atd. Pracuje se s virtuální hotovostí. Kdekdo může spekulovat na burse, bez halíře v kapse a přitom vydělat velké peníze a ovlivnit ekonomicky -politickou situaci, kdekoli na světě. Politici nehnou ani prstem, protože většina z nich má na burse své finanční podíly a jiné výhody! No, a nakonec všechny ty bankovní karty, půjčky a co já vím ještě? Dřív, jsme po výplatě rozdělili peníze do obálek a byl jasný přehled o financích. Dnes většina plateb jde virtuálně. Sociální nůžky se více rozevírají a bohatí bohatnou ještě více! Zavedení eura bylo, už předem velice špatným manévrem! Jak země, které nebyly stejně sociálně a ekonomicky vyspělé, jako zakládající jádro, mohly dlouho udržet finančně krok? Jak to chce Evropa manévrovat nevím, jedině, že by si dělali v Bruselu dotisky eurových bankovek! Následky této řetězové reakce vyústí v co??? Lépe na to nemyslet. Kdy se politici proberou a uvědomí si, že to vše není jenom počítačová hra, ale mají v rukou miliardy osudů nás všech?! Ovšem- všichni jsme měli ve své povinné školní docházce dějepis…
    Omlouvám se za ten román, ale je to téma, které se nedá zvládnout krátce.
    Přeji i tak klidné sny, třeba o Klondajku!

    OdpovědětVymazat