středa 14. prosince 2011

Umění naslouchat

Zkusili jste někdy pozorovat, jak probíhají dialogy kolem vás? Například tím, že se soustředíte na to, kolik lidí skutečně vnímá, co mu vyprávíte?
Učinila jsem takový pokus nedávno, když jsem jednu a tutéž informaci sdělovala už asi počtvrté.
Všimla jsem si, že velmi často jde víc o dva či více monologů Jnež o jeden opravdový rozhovor. 
Už kdysi dávno jsem vysledovala, jak si lidi skáčou do řeči větou uvozenou výkřikem: „ Ale  já viděl, já zažil,já  slyšel toto…“, bez ohledu na to, co mu jeho protějšek právě sděluje. Každý si vede svou, má v merku jen svou potřebu sdělení, a umění naslouchat a reagovat na pocity či problémy druhého se vytrácí do ztracena. Už nevím, kde jsem četla spokojené konstatování kohosi, kdo si liboval, jak si báječně pokecal. V okamžiku, kdy ten druhý mlčel a naslouchalJ. Pamatuji si, že mi to přišlo geniálně prosté a dokonalé.  A v jednoduchosti je, jak známo, sílaJ. Dnes, mám pocit, se nám někam vytratila. I když vás někdo jakoby poslouchá, prázdný pohled ho na místě usvědčuje. Nebo následné dotazy na to, co jste vlastně sdělovalaJ
Není to jednoduché, umět naslouchat a nepřebíjet cizí pocity svými, ať už skutečnými či náhlými nápady, které nedokážeme udržet a musíme okamžitě sdělovat. Takové typické já o koze ty o vozeJ. Někdy je to hodně vyčerpávající.  A jelikož lze někdy sílu načerpat i jen z toho, že vás někdo prostě vyslechne, je to začarovaný kruh, ze kterého není úniku. Začarované monology. Kruh jástvíJ,které jako by se stalo hitem dneška. Profitovat z toho mohou snad jen psychologové či psychiatři, kteří mají naslouchání v popisu práce. Ale prosté lidské dialogy, zájem i souznění, umírají na úbytěL



5 komentářů:

  1. Asi jsem měl být psychologem. Neumím totiž skákat lidem do řeči a proto většinou spíš mlčím. Než se stačím nadechnout, tak začne mluvit někdo jiný.
    A někdy je to i pohodlný. :)
    Rozčilují mne televizní diskusní pořady, kdy politik vpravo mluví do proslovu politika vlevo a obráceně a do toho ještě mluví moderátor. Je to už rozšířeno třeba i do pořadu pí Tachecí, kdy host mluví a pí redaktorka mluví zároveň s ním. Okamžitě můj mozek vypíná, zásadně odmítá snahu o porozumění kokafonie několika hlasů najednou. Tady opravdu nejde o to porozumění, o to něco říct, tady jde jen o snahu být vidět v tv. Oni totiž nevnímají ani ti diváci.
    Co jste to vlastně říkala?... :)

    OdpovědětVymazat
  2. hm, možná by se to taky mělo vyučovat ... umění naslouchat... jak potřebné!

    OdpovědětVymazat
  3. Máte báječné postřehy,ostatně to není první příspěvek který mě velmi zaujal...já když potřebuji aby mě někdo dokonale vnímal jdu za svým knězem,tam za hrubými zdmi v tichu si mohu ulevit,na duši ,je to fajn....Daja

    OdpovědětVymazat
  4. Umění naslouchat? Jak je to tragické, když tohle neovládá třeba partner v manželství....Celých 16 let mám pocit, že mě tu nikdo neposlouchá...

    OdpovědětVymazat