sobota 14. ledna 2012

Bílá mafie

Moje nedávné negativní zkušenosti s lékaři mě vedou k dnešnímu krátkému zamyšlení, co asi ty bohy v bílých pláštích nutí k tomu, že se chovají tak arogantně a nepříjemně? Paradoxně patřím k těm lidem, kteří lékaře uznávají a ctí, ba dokonce byly i doby, kdy na mě bílý plášť působil jako velmi silné afrodisiakumJ. Dnes se bohužel mnohem častěji stává, že na mě působí jak rudý hadr na býkaL.
   K přemítání nad absencí bílé empatie mě vede i včerejší diskuse v práci, kdy se setkalo několik protichůdných názorů o zkušenostech se současnou lékařskou péčí. Diskutovala těhotná dívka, která se sice umí verbálně bránit, ale když vypráví o přístupu svého ošetřující lékaře, jen valím oči a představuji si, jak takový přístup vydeptá melancholickou budoucí maminku, která není vytrénovaná ze školství a bránit se neumí?  Samozřejmě, je tu možnost změnit lékaře, ale chvíli před porodem má žena většinou jiné starosti i rozpoložení, než hledat nového doktora, který splňuje kromě odborných kvalit i zásadní kvalitu lidskou, a tou je slušnostJ. Do debaty se zapojil i jediný muž v našem diskusním kroužku, který měl tendenci hledat na doktorech to lepší. Většinou prý má pozitivní zkušenosti a podle něho přílišná laskavost u lékaře může být i kontraproduktivní!?
   Nechci se tady přiklánět ani na jednu stranu, sama pro sebe jsem si udělala osobní komparaci s naší prací. (ač respektuji, že lékařská odpovědnost je mnohonásobně vyšší než našeJ)
Obě profese musí pořád něco vysvětlovat. Něco, co jim je jasné, dokonale to znají a pořád dokola jeotravuje“ někdo, kdo o tom nemá ani páru. A pak je jednoduché se chovat tak, jak se chovají. I ve škole to vidím. Ovšem když usadím sedmáka, který se podesáté ptá na jednu a tutéž věc, nenapáchám tolik školy, jako když pošlu domů staříka se zápalem plic, protože dnes už je asi desátý a já už nemám náladu. Asi to pokulhává, ale já to tak nějak vnímám. Nezpochybňuji profesionální schopnosti doktorů, ale jejich schopnost komunikace a empatie. Ostatně, i můj operativní zákrok na tváři dopadl dobře, jizva je dnes téměř neviditelná, ale jak se ke mně chovali, byla tehdy hrůza. A to nešlo o nic vážného. Když pak vidím při návštěvě nemocnice opravdové problémy a to chování, žasnu a nechápu.  Až potkám opravdu empatického a ochotného doktora, ráda o něm napíšu a budu ho glorifikovat. Ale mám pocit, že jde o hodně nedostatkové zboží a pořád hledám odpověď na otázku proč? Navíc ve světle stále se zvyšujících poplatků a toho, že bez známosti a peněz vás stejně nikdo pořádně neléčí... Prazvláštní česká lékařská logika.  A tak se alespoň snažím – podle rad pozitivních optimistů - si z toho vzít něco pro sebe J a začít u sebe. Proto jsem teď vědomě asertivní, ochotná a empatická.  A může se mě dítě ptát tisíckrát, trpělivě opakuji a nerozčílím se. Jen nevím, jak dlouho to vydržímJ. Třeba to ti doktoři mají taky tak. …..

2 komentáře:

  1. Nevím, jak to je s empatií doktorů, protože potkat v naší nemocnici na oddělení doktora je unikum. A když náhodou přijde na vizitu, tak mnohdy otevře jen dveře u pokoje s otázkou: "Jak se vede, nepotřebujete něco?" a než stačíte zareagovat, tak je pryč. To je tzv. malá vizita. Jestli se doktoři sejdou na nějakou velkou vizitu nevím, přeci jen jsme až tolikrát dopoledne za mámou nebyli.
    Horší je, že ta empatie chybí sestrám. Ty hlavně jsou na oddělení přítomny, ty hlavně jsou v kontaktu s pacienty! Ale právě ony tvoří ne moc dobrý názor na naše zdravotnictví, tedy to špitálnické určitě. Těch, které neberou pacienta jako nutné zlo, je opravdu málo. Zvláště pacient na pokoji ležáků je jaksi mimo zájem.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat