čtvrtek 9. února 2012

e-čtečky

 

                        Čtečka versus kniha

Se zájmem sleduji diskusi na téma čtečka versus knihy. Určitý čas jsem byla zásadním odpůrcem čteček, nyní přichází doba, kdy o jejím pořízení uvažuji. Ne snad, že bych zavrhla klasické knihy, to v žádném případě, ale v určitých momentech si myslím, má čtečka svůj význam. Minimálně, když nechcete s sebou tahat tlustou bichli, vézt tramvají takový Pád titánů znamená rezignovat na vše ostatní, kabelkou počínaje a nákupem končeJ. A i tak se to rovná zátěži, kterou si pamatuji z dětství a branných cvičeníJ.  Teď bych si mohla přihřát polívčičku ohledně Třídní knížky do tramvaje, která je pro cestování ideální, ale to dnes kupodivu nechci dělat. I když, je dost dobře možné, že se i Třídní knížka dostane do nabídky, kterou lze stáhnout do čtečky. Alespoň to říká pan nakladatel, který se také čtečkami zaobírá, má je ve své nabídce a některé knihy už tudy i distribuuje. Nu, uvidíme, zatím se vrátím ke své původní úvaze, zda kniha či čtečka. Nedávno jsem na to téma poslouchala i rozhlasový pořad, kde to vyznělo asi padesát na padesát. Objevili se i radikální odpůrci či fanatičtí vyznavači, jako ostatně vždycky. Ale většina respondentů tvrdila, že nedá dopustit na klasickou knihu, fascinují je krásné knihovny plné nádherně vázaných knih (to mě ostatně takéJ), stejně jako jsou okouzleni vůní knihy a nezaměnitelným šumem listováníJ.  Ovšem z praktického hlediska, na cestování či třeba povalování u moře, je technika k nezaplacení.  Takže ve finále mohu říct, že šlo o remízu.


   Ovšem jako autorka mohu říci, že vzít do ruky svou právě vytištěnou knihu, je něco, co sebelepší čtečka nedokáže. Takže v mém osobním hodnocení ty klasické knihy pořád převládajíJ.
         A jak to máte Vy?:-)





                                x

12 komentářů:

  1. Syn si pořídil čtečku po Vánocích a je fakt, že v jeho případě, kdy opravdu na dovolenou táhne bágl knih, je tohle řešení. Jinak samozřejmě klasická knížka je něco, co nejde nahradit technikou.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den ,
    mám to úplně stejně klasická kniha je prostě jen jedna :-)
    Také jsem poslouchala tento pořad a osobně nemám nic proto čtečkám. Určitě mohou být velké plus pro čtenáře, kteří mají problémy se zrakem , stejně tak i je velmi praktické s sebou vozit jen jednu tabulku než velkou bichli .
    U mě tedy 50 na 50 ;-)
    P.S Prozatím by mi stačilo, kdyby pan nakladatel zajistil distribuci té klasické knihy, protože u nás stále ještě na pultech knihkupectví není :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Protože trávím u počítače, potažmo u monitoru docela hodně času, tak docela rád dám někdy odpočinout očím u knihy. Čtečka je jen další monitor, který očím moc neuleví. Ale jinak souhlasím s tím, že pro knihomoly je na cesty ideální.
    Zatím ji nemám a ani nemám přehled, jak je to s nabídkou knih. Možná časem. Ale já až tolik necestuji, takže mohu listovat v klasické papírovce. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemohu si odpustit nereagovat...
      Čtečka knih rozhodně není další monitor, který Vám kazí oči. Nevyzařuje žádné světlo a funguje na bázi elektronického inkoustu. To je také důvod, proč ji čtenáři volí raději než další moderní technickou novinku, kterou je tablet. Tablet má mnoho dalších vlastností, které čtečky nenabízejí, ale je opravdu dalším monitorem. Ale prosím, nezaměňovat se čtečkou!

      Vymazat
  4. Je to další trhová nabídka, technický pokrok, ale hladit papír knihy, obracením listů,mě nenahradí. Stejně, jako
    pohled na ilustrace a krásnou knihovnu, je pro mě stále ten nejlepší požitek z literatury! A co si budeme povídat, stěna zastavena knihovnou, je též vynikající, zvukovou i tepelnou izolací a úlevou, pro zrak:-D

    OdpovědětVymazat
  5. U mě je to 50:50. Okouzluje mě knihovna plná krásně vázaných knih, mám ráda, když si můžu na knihu sáhnout a otáčet stránky... Ale z praktického hlediska u mě nyní vítězí e-booky. Nemusím mít strach, že papírovou knížku poničím, když ji neustále tahám sebou, elektronické knihy nezabírají v kabelce místo, a zejména u kratších časových úseků na čtení je výhoda, že se e-book vytáhne ke čtení rychleji.

    OdpovědětVymazat
  6. v tomto případě zapadám do šedého průměru :-)) s e-čtečkou už jsem kamarád-má spoustu výhod, ale kniha je kniha :-))

    OdpovědětVymazat
  7. Já čtečku nemám, zatím po ní netoužím, ale úplně ji nezavrhuji. Třeba se k ní také jednou propracuji. Bezesporu má mnoho výhod. Ale vůni knihy a šustění stránek nenahradí.

    OdpovědětVymazat
  8. Teď jsem zrovna měla z práce čtečku vypůjčenou. Je tam nahráno asi 200 knih, vesměs povinná četba, takže si je kluk s nadšením stáhl :-) Což mě nic neřekne. Nové knížky jsou sice na netu ke koupi, ale když jsem se dívala třeba na tu manželovu, tak byla jenom o 1/3 levnější než papírová.
    Takže já budu zatím raději každý den tahat v "kabelce" papírové knížky.
    Nicméně se bojím, že pomalu e-knihy budou vytlačovat ty klasické, a za chvíli nebudu zaměstnankyně knihovny, ale muzea...

    OdpovědětVymazat
  9. Knihy, pro mne knihy. ALE NIKDY NIC nezavrhuji.

    OdpovědětVymazat
  10. já mám moc ráda knihy, od Vánoc mám kindla aje to můj miláček...hodlám to dělat opačně..když mě něco osloví, koupím si v papírové formě, kniha je kniha. A nebojím se že zvítězí..leccos se ještě dlouho nebude dát sehnat. prostě to střídám..

    I s malou to tak máme, doma knihy do čekármn yu doktora chodí Děti z Bullerbynu v našem "Kájovi" :-)

    A dovolím si nesouhlasit...není to jako monitor, na tom mě bolí oči, ze čtečky ne.

    OdpovědětVymazat
  11. Čtečku si zhruba před rokem pořídil manžel a je z ní nadšený. Nemusí hledat brýle - písmo si zvětší libovolně, tahá ji s sebou na týdenní školení a hlavně ji nedá z ruky. Kdykoli si my ostatní chceme taky něco přečíst, je úplně nervózní a pomalu už není schopen vzít klasickou knihu do ruky. Navíc i on potvrzuje, že plocha čtečky nenamáhá oči ani zdaleka tolik jako PC (a že si ho v práci užije dost a dost). Nedá na ni dopustit.
    Já si naopak pořád myslím, že nad knihu není. Pravda, velmi ztuha si zvykám na představu, že kromě knihy s sebou budu muset nosit i brýle, to asi raději oželím četbu v dopravních prostředcích či v čekárně u lékaře. Ale na záložce knihy Labyrint mi někdo promluvil z duše: "Nyní vychází internetový Labyrint knižně, aby se přiblížil všem, kterým zní šustění papíru jako hudba." Sem s knihou!
    Kateř

    OdpovědětVymazat