pondělí 19. března 2012

Hrdý Budžes

PuškyklíciJ
 Zdali-pak máte doma svého puškyklíka? Že nevíte, co to je? Nezoufejte, já také netušila, ale tento půvabný název jsem si na první poslech zamilovala a už je můjJ. Tedy samozřejmě nejen můj, licenci má zřejmě paní Hana Kofránková, která ho představila nedávno v nočním Mikrofóru. Poslouchala jsem, protože to byl pořad s mojí vzácnou kmotřičkou, paní Vránovou. A hosta, paní Kofránkovou, mám také moc ráda, takže to bylo veskrze příjemné poslouchání. A právě tam jsem se seznámila s puškyklíkyJ Jde o termíny, které jste v dětství (mnozí i v dospělosti) vnímali úplně jinak, než byl jejich skutečný význam. Nebo jim nerozuměli vůbec. Mám jich řadu ve své osobní i rodinné historii, ale pro rychlé pochopení vám sdělím, že přesně tak vznikl Hrdý BudžesJ. Ostatně i puškyklíci jsou totéž, děcko pořád nechápalo, co jsou puškyklíciJ. A v básni se recitovalo, že vojáci přiložili pušky k líciJ.
Hodně jsem se pobavila a zároveň zavzpomínala na své osobní puškyklíky. Stejně jako jedna posluchačka jsem léta nechápala, jak může Naďa Urbánková v písni Závidím (mimochodem velmi krásné), závidět něco studentovi v pytlíku / studentu v sáčku závidím…./ Myslím, že podobně dezorientovaných nás bylo víc.  Jako dítě jsem byla přesvědčena, že existuje zákaz hvězdu a moc jsem nechápala, co to zakazujeJ. A když někdo vyprávěl, že si dlouho myslel,je Broučci jsou karafiátovíJ, tak jsem zjistila, že jsem si to o Karafiátových Broučcích myslela také.J
 A vy, co jste absolvovali ruštinu, jistě víte, že chyba je rusky „ašíbka.“Až na srazu po dvaceti letech od maturity kamarádka zjistila pravý tvar tohoto často užívaného slova. Dosud byla přesvědčena, že chyba je „šíbka“ a jen naše exentrická ruštinářka má velkou, kapku zlomyslnou, radost, že zase neumíme a vesele jásá :
“ A!  Šíbka!“
Nu, zasmáli jsme se a bavíme se dodnes. Skvělý puškyklík. A co vy, máte také svoje domácí puškyklíky?


6 komentářů:

  1. Připomněla jste mi, jak jsem se jako malá naučila básničku Pořádníček. Recitovala jsem ji patřičně smutně, když se v ní mluvilo o pohřbu. Až jako větší jsem zjistila, že..."já jsem malý pořádníček, když je PO HŘE/b/, vždycky sám...".A Hrdého Budžese miluju... Pěkný den. Jana

    OdpovědětVymazat
  2. Jeden příklad za všechny - tetřev honzlovec :D http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Tet%C5%99ev_honzlovec
    Lucka

    OdpovědětVymazat
  3. Také jsem měla tetřevy honzlovce!

    OdpovědětVymazat
  4. Nejvíce si pamatuji si na lemroucha :-D
    (A políbil lem roucha.)

    OdpovědětVymazat