pátek 23. března 2012

A pořád nejsme lepší než ten Švejk:-)

Ani Sedm minut v nebiJ nám nepomohlo vyhrát divadelní soutěž. L.  Již jedenáctý ročník soutěžní studentské přehlídky hravé soutěže Jsem lepší než Švejk opět proběhlo v Divadle Bez zábradlí, což je od manželů Heřmánkových opravdu hezký počin. Na celý den (vlastně na dva - ještě je třeba započítat generální zkoušku) zapůjčí své divadlo dětem. A to není vůbec nic jednoduchého, přes vznešené řeči o výchově mládeže, protože mládež, byť sem přijde její kultivovanější část, je bohužel odchovaná multikiny, a zanechává v hledišti takový nepořádek, že by jeden nevěřil. Jídlo a ostatní pochutiny, bez nich mladí nevydrží sedět a něco sledovat, se automaticky hází na zem. Takže tam působím nejen jako pedagogický doprovod, scénárista, režisér, ale i jako dozorce či uklízečka. Ovšem jsem neochotně svolná provozovat to jen nad svými svěřenci, nikoli nad nevychovanými exempláři z cizích škol. Stačí mi ty naše. A přestože se snažíme, ta atomová bomba nepořádku je takovou hrozbou, že letos uvaděčky přistoupily (a já je chápu) na vyhrožování. Koho uvidíme s jídlem, vyvedeme ho. Jinak to prostě nejde!Moderátoři průběžně vyzývali k úklidu, ale svoje výzvy opravdu museli opakovaně zdůrazňovat. Asi tak pětkrát, řekla bych. Nu, ani divadelně laděná mládež nemá v krvi ten fakt, že divadelní (i jiné) místo opouštím tak čisté, jak bylo při mém příchodu. Ono, co si budeme povídat, to nejde ani dospělým, tak co chtít od dětí, které jsou v podstatě opičky a kopírují zvyky předchozí generaceL.
   Nu, a nyní bych se zase měla vrátit k myšlence, že od manželů Heřmánkových jde o ušlechtilý počin. Paní Hana Heřmánková dokonce letos zasedla v porotě. Spolu s Michalem Vieweghem a Rudolfem Haškem, vnukem velkého spisovatele. Průběh podobný jako loni, snad jen úroveň kapku pokleslaL. Výsledky rovněž stejnéL. Studenti se dopředu sázeli, zda zase získá cenu gymnázium Nad Štolou, jelikož jako jeden z organizátorů má evidentně jednu cenu jistou. A nesekli se. Opět bodovali a opět za stejně trapné vystoupení. Nu, v uměleckém světě je to vždycky jen o známostech, škoda, že už se do toho zasvěcují už i děti. Ale nutno zase spravedlivě přiznat, že ti, co vyhráli (stejně jako loni gymnázium Sedlčany) byli dobří. Byť ne tak, jako loni, zdálo se mi to letos kapku odbyté. Jak jsem již řekla, úroveň jde dolů. A ještě jeden, takový osobní-až intimníJ poznatek mám. Hodně mladých herců se tam svlékalo. Je to asi trend doby, pronikl i sem. Svlékalo se tedy jen do půl tělaJ a já docela žasla. Chlapci hrdě vystavují svá těla, ale žádné pokoukání se nekonalo. Všechno se třese, žádný sval, žádné vyrýsované mladé tělo. Nechci si ani představit, co budou ukazovat za deset,dvacet let.  Nějaká kalokagathia se dneska zjevně nenosíL.
   Přehlídka tedy skončila vyhlášením vítězů, předáním cen (knihy od pana Viewegha a lístky do divadlaJ- sami posuďte, co asi na kterém místěJ ) a šlo se domů. Bylo to hezké, zpestření života, ale k férové soutěži má tato přehlídka bohužel daleko. Ale asi to zkusíme i za rok. Prostě ta prkna pro některé z nás opravdu znamenají svět.

Sedm minut v nebi se jmenovala naše hraJ, takže nehledejte v začátku textu žádný skrytý podtextJ






Členka poroty a zároveň majitelka divadla, paní Hana Heřmánková

Předávání ceny nejlepší herečkce. Šikovná holčička.


Vnuk Jaroslava Haška. Podoba naprosto zřejmá

11 komentářů:

  1. Dobry den
    Rad bych reagoval na vasi poznamku o odhalovani tel...je videt ze jste nepochopila co jsme tim chteli rict...chteli jsme vytvorit paralelu mezi tim jak si predstavujeme herkula podle baji a povesti a tim jak to doopravdy mohl herkules vypadat...jestli jsme vas tim nejak pohorsili omlouvame se.
    Herkules

    OdpovědětVymazat
  2. Milý Herkule, mě jste nikterak nepohoršili a já nemluvila jen o Vašich odhalených tělech, Vaši uměleckou myšlenku jsem pochopila, spíš Vy jste nepochopil moji poznámku, která neměla nikterak zneuctít Vaše divadelní umění ani Vás nijak dehonestovat. Je to jen všeobecné konstatování faktu,že ideál kalokagathie zmizel v propadlišti dějin. Ovšem ve Vašem divadelním rozletu se mnou nenechte nijak brzdit. Hrajete hezky a třeba i jednou pochopíte,co jsem chtěla říct.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. milá paní můžete nám ještě prosím objasnit co je to ten váš tak oblíbený pojem kalokagathie... našel jsem jen sokolské hnutí a ideál řeckého člověka ( co je hezké je dobré co ne je špatné? a naopak?) no nepřijde mi to nijak související s žádným s divadel které jsme na soutěži mohli vidět,...
      Divadlo mimo jiné tvoří i kostýmy a pokud vím nikdo tam nebyl v tak nestydatém kostýmu aby to někoho mohlo pohoršit.. jestli vás pohoršilo sem tam odhalené chlapecké ňadro či břich , pak máte jistě komplex ;)

      Vymazat
    2. nejsem sice ta milá paní, ale vysvětlení mám:-)možná, že myšlence, kterou se snažíte předat "nestydatým kostýmem" poněkud usnadníte cestu, když ji nebudete předávat tělem, které by vystavováno být nemělo (prostě si zajdi sem tam zacvičit a bude)

      Vymazat
  3. No, jestli Herkules vypadal jako svlečený počítačový analytik a ne vypracovaný atlet, tak se nedivím, že obnažené tělo nevyvolalo krásný požitek ze hry, ale myšlenky na to, čím se bude chlubit za dvacet let. Omlouvám se analytikům, jistě nejsou všichni sulcovatí. Já už jsem. :)
    A k té soutěži snad jen to, že je těžké se prosadit, být vybrán, když se bojuje vlastně jen o dvě místa. Co být příštím rokem také partnerem soutěže? :)) Asi ne. Není nad pocit, že jsem se domohl ocenění vlastním umem. Alespoň se to za mého mládí tvrdilo. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvrdilo, ale praxe byla taky hodně jiná. :)
      Ale ta myšlenka byla (je) krásná, ne?

      A pro delegování Lezarts do poroty jsem všemi deseti. :)

      Vymazat
  4. Co se nedá změřit, je vždy velice subjektivní záležitost hodnocení! Obzvláště, je li u toho nějaký osobní prospěch...Bohužel dramatické umění, ještě nejde hodnotit se stopkami v ruce. Znám podobné křivdy z Krasobruslení:-(
    Snad příště vyhrajete, když budu v porotě, určitě:-D

    OdpovědětVymazat
  5. Můžu se jen zeptat o čem byla vaše scénka? Trávil jsem většinu soutěže v zákulisí takže jsem ztratil přehled o názvech :D.

    OdpovědětVymazat
  6. kalokagathie byl krásná a jak to bylo s praxí, nevím:-) Ale věřím, že trochu jinak než dnes, A Lezarts bych samozřejmě delegovala též:-) Souhlasím, že co je nezměřitelné, je těžko hodnotitelné (často i to změřitelné není fér:-). Já se jen pozastavuji nad viditelným prosazováním jednoho souboru z titulu protekce,když byly jiné skupiny, lepší. A tím nemyslím svoje,jako že truchlím, že nevyhráli oni. To je samozřejmě trochu nadsázka:-). Komentuji prostě nespravedlivé hodnocení, viditelně protekční. A kdyby letos, opakuje se to už řadu let, proto je to takřka směšné. A ještě ten anonymní dotaz. Začnu otázkou, můžu se zeptat, kdo se ptá? Většinou na anonymy nereaguji, snad není těžké se podepsat, ale když už píši, tak ano, odpovím. Hráli jsme o personální politice

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý večer,
    je docela smutné, když člověk který svému souboru pomáhal takřka se vším pronáší takto silná slova. Osobně znám všechny kluky z ŘAJČAT, a dobře vím, že si text psali sami, režírovali se sami a kostými si šili po nocích. Vy jste svému souboru pomohla se vším možným, a ten smutek z prohry Vaší skupiny je nejspíš smutek z vlastního neúspěchu. Drobné posměšky na vzhled herců (mimochodem z herců kteří minimálně 2 hodiny týdně sportují)mi přijdou trochu mimo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímalo by mě, proč jste si tak jistý/jistá, že autorka mluví zrovna o ŘAJČATECH. Rozhodně to nebyla jediná hra, kde se někdo obnažil a hovoří to docela dost o vaší vztahovačnosti. Mimochodem jako "důvěryhodný zdroj" mohu potvrdit, že se rozhodně nejedná o článek reagující na vlastní neúspěch, to proto, že "Sedm minut v nebi" si kluci taky psali a režírovali sami.

      Vymazat