středa 4. července 2012

Americký sen

Konec školního roku a začátek léta mi přinesl i milá setkání s minulými studenty. A jelikož někteří z nich skončili za velkou louží, vyprávění se logicky stočilo i na život a dojmy nejen z Big Apple, ale vůbec, z celé země zaslíbenéJ. Nejsem žádný amerikanofil,ale velká americká města a posléze i jejich ještě větší přírodní parky, bych v tomto životě ještě ráda navštívila. Ne snad, že bych tam toužila žít, v tomto směru mám jednu jedinou touhu a tou je KanadaJ, ale asi to bude touha nenaplněnáJ. Nicméně Ameriku bych někdy ráda viděla face to face. A to ji nikterak nepřeceňuji, jako někteří, naopak. Nebo lépe řečeno, spíš jí nerozumím.  A některá storyJ, která jsem slyšela při přátelském tlachání se svými studenty, mi to jen potvrdila. A to vůbec nemluvím o jejich pokrytectví ohledně alkoholu, sexu či zdravé výživyJ. Spíš mě zaskočila jejich vyhraněná religiozita, viditelně obrácený rasismus, týrání zvířat či představa, že celá Evropa žije od narození v touze přestěhovat se do AmerikyJ!  Že Evropu považují za jednu zemi nikoli za kontinent, že o rozdělení Československa neví ani učitelé, vyučující dějiny východní Evropy, či přeceňování vlastní důležitosti, připisuji slabému školskému systému (v tomto směru se je snažíme velmi rychle dohnat) či výchově k tomu, že jsou prostě pupek světa.  O jejich pokrytectví se vyprávějí legendy a o jejich svobodě by se dalo také úspěšně pochybovat. Bez auta jste naprosto nemožní, nikam se nedostanete. Alkohol nejen že nesmíte až od jedna dvaceti, ale do té doby nesmíte ani do baru, kde byste láhev a alkoholem mohli vidět. J
Zbraň si, na rozdíl od alkoholu, můžet v klidu koupit, aniž byste museli mít nějaké potvrzení, stačí věk, tuším, že osmnáct let. Vyfotit si nahé vlastní miminko zavání obviněním z pedofilie! Mnozí odmítají sex před svatbou, ovšem v jejich seriálech, plných krásných a štíhlých Aemričanů - další mediální ležJ, spí každý s každým. A v drobných i méně drobných korekcích bych mohla pokračovat donekonečnaJ
Přes to všechno je tam asi život příjemnější než tady (pokud tedy nejste mexický imigrantJ). Takže se ptám, kde se stala chyba?  A je americký sen i naším snem?
  Zajímavě život ve státech reflektuje kniha mého nakladatele, Nebojte se Ameriky.J  Fakt stojí za přečtení. Což o to, já se nebojím, spíš jí nerozumím, jak jsem avizovala výše, J ale asi není nad vlastní zkušenost. Jen co jí získám, ráda se podělímJ


1 komentář:

  1. Jitko jak já Vám s tou Kanadou rozumím..., je to i můj sen. Ale už jsem slevila - když ne žít, tak aspoň se tam podívat. Kde na to vzít, to už je další kapitola:))

    OdpovědětVymazat