úterý 23. října 2012

Statistiky

...Sice podle staré české pohádky je to nuda, ale zase na druhé straně má přesné údaje, tudíž to zas taková nuda není. Spíš fikce. Podle statistik mám vysoký plat, nižší věk, dvě děti, druhého manžela a já nevím, co ještě. Tak nějak údajně statisticky vypadá průměrná Češka mojí generace. Mohla by se vyskytnout otázka, zda je člověk podprůměrný či nadprůměrný, když některé statistické body nesplňuje J. Nicméně k úvaze nad výpovědní hodnotou statistiky mě nedovedl ani věk ba ani výše platu, ale statistické výkazy od mého nakladatele.  V poslední době mi každý měsíc posílá statistický výkaz prodaných knih. A tady je právě jádro pudla. Ne, že bych nějak věděla, kolik knih se prodá. Nicméně několikrát se v poslední době podařilo, že si Odnikud nikam a Třídní knížku objednala škola či knihovna, tudíž vím, že se určité množství výtisků prodalo. Ve výpisu se ovšem neobjeví. Tudíž logicky kladu zpětný dotaz. Odpovědí je informace, že knihkupci informují s velkým zpožděním, knihy prodané v květnu se ve statistice objeví třeba až v listopadu. Prý,aby na tom vydělali.?Vzhledem k tomu, že nejsem ani knihkupec ani nakladatel, nezbývá mi, než udiveně sdělenému faktu uvěřit, byť se mi to nezdá.  V podstatě nevím, kdo koho šidí, komu lže a co si vybrat ze statistiky. Jestliže se ale švindluje i na tomto trhu, pak je to smutná vizitka našich distributorů literatury. Statistika totiž až zase taková nuda není, spíš je to graf našich žitých nepravd neřku-li lží. A mě z toho zbudou tak akorát oči pro pláč.

Anebo, ten pozitivní pohled, radost z toho, že se knihy prodávají. 

                                      Navzdory statistikám.....

                                            

Žádné komentáře:

Okomentovat