pondělí 18. března 2013

František



Obrázek, který jsem našla na FB a který jsem použila, čímž snad neporušuji ničí práva,když odkazuji na zdroj, mě docela pobavil. A přivedl na myšlenku, že volba papeže ukázala, jak je zase všechno jinak. Sledovala jsem netradiční výměnu na papežském stolci, ač se v podstatě mezi věřící nepočítám. Nicméně, celá situace mě zaujala nejen z pohledu osobního, ale i historického. Třeba to, jak se kolo dějin se otočilo o sto osmdesát stupňů, a zatímco nám tloukli do hlavy, že jezuité jsou ti zlí a páter Koniáš pak zosobnění zla, nyní je jezuita papežem a Koniáš název systému v hlavní knihovně.
Mimochodem, jako zajímavý paradox to přijde možná právě tak mojí generaci a těm starším, mládí ani ťukJ. Když jsem byla s dětmi na exkurzi v knihovně a seznámili jsme se s Koniášem, nic divného jim na tom nepřišlo. Nějaký Koniáš je dávno na smetišti dějin a jezuita je nyní papežem.
Jezuité mají pověst vzdělaných lidí, často patřili k průkopníkům školství, tak z tohoto úhlu pohledu se jeví volba nového papeže optimisticky.  A jeho jméno František se mi líbí, ať už jako jméno či jako návaznost na Františka z Assisi.
 Nechci se pouštět do žádných teologických úvah, to v žádném případě. Jen krátce glosovat současné dění či  mediální šílenství, které se kolem něho rozpoutalo. Třeba i proto, že jste často mohli v akci vidět našeho častého přednášejícího na Hovorech, docenta Šebka, který přijde i 25. března na další povídání. Dalo by se tedy parafrází říci, že možná přijde i papež, ale naše hlavní téma zase budou Benešovy dekrety.
Doufáme.
 Ale to odbočuji od papeže, kterému už mnozí podsouvají minulost. Jako měl předchozí papež problém s členstvím v Hitler jugend, tak tento má mít problém s činností za vojenské diktatury v Argentině. Nu, o tom nic nevím, musela bych nastudovat.
Spíš mě zaráží, s jakou rychlostí se podobná negativa vyhrabou. S pozitivy to jde již klasicky pomaleji.  
Nezbývá než věřit, že papež nejen že naplní představy, která se do něho  vkládají ohledně jeho pokory, skromnosti a obrany chudých, ale také v tom, že se nenaplní proroctví, které mluví o papeži posledním.
Vypadá to, že strůjci katastrofických konců jsou nevyčerpatelní, když nevyšel mayjský konec, rychle vytáhli proroctví o posledním papeži.
František ale nevypadá na někoho, kdo by měl svět přivést k zániku. A když ho uctívají i v Kouzelné školce:-), tak snad není se čeho obávat.
Naopak, měl by přinést nějakou naději, tak můžeme společně doufat…
Třeba v lepší zítřky…..


A malá perlička na závěr. Soused mojí maminky se jmenuje Papež. Křestním jménem František. Takže ona potkává P(p)apeže Františka každý den! A nemusí ani do Vatikánu.To se tak někdo má:-) 

9 komentářů:

  1. tak František Papež, to je jméno!

    mě je nový papež moc sympatický. Doufám, že tomu tak zůstane :)

    OdpovědětVymazat
  2. Právě jsem Vás viděla v televizi! Gratuluji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Vám, to je milé. Musím ale říct, že je to utrpení, pak vidět sama sebe. Natáčení mi nevadí, naopak, bylo moc fajn. Ale dívat se sama na sebe, to mi tedy nejde. Jsem ráda, že je to odjeté:-) Ale díky a hezký večer

      Vymazat
  3. Taky gratuluji, výhra bez ztráty kytičky:)

    OdpovědětVymazat
  4. Papež Frantík, už je populární, nedá se přehlédnout v žádné TV. Teď i paní Jitka, ale kdy a kde:-D? Děkuji za indikaci:-)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) V dnešním Taxíku na ČT 1. V podvečer,ale netuším, zda to opakují. Snad na internetu v tv archivu:-)

      Vymazat
  5. Já jsem ráda, že jsem Vás Jitko "chytla", přestože jste nedala slibované avízo. Většinou u nás v tuhle dobu běží Simpsonovy. Vypadala jste dobře a sympaticky! O vědomostech ani nemluvím... Nedala bych ani polovinu otázek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, to je od Vás laskavé. A avízo jsem nedala, neb jsem sama netušila, viděla jsem to vlastně jen proto, že mi volala maminka, ta byla "hlídací pes" a poctivě sledovala Taxík celé dlouhé týdny. Já tu informaci od televize neměla, takže jsem se "chytla" vlastně také náhodou. A těší mě a je mi ctí, že jsem dostala přednost před Bártem Simpsonem:-)

      Vymazat