sobota 17. října 2015

U konkurence

V kavárně Liberál u nás na sedmičce probíhá něco, co by někteří škarohlídi mohli označit, jako náš konkurenční projekt. Sídlí zde Kleio klub, který také pořádá přednášky převážně historické. Když se mi dostal do rukou podzimní program, nemohla jsem samozřejmě odolat přednášce pana doktora Čorneje. Jednak proto, že jeho práci mám ráda a obdivuji, jednak proto, že pan profesor přislíbil účast i nám, v únoru, tak jsem doufala, že s ním prohovořím osobně. Téma jeho cyklu přednášek v Kleio klubu je Pohromy a katastrofy jako dějinné zlomy. První, úterní přednáška, na kterou jsem se vypravila, nesla podtitul Výkyvy počasí a změny klimatu.
Celým cyklem se nese leitmotiv otázek, jak naši předkové vnímali výkyvy počasí, epidemie chorob či válečné katastrofy, jak se zlomové klimatické události promítly do představ Evropanů o dějinách a jak ve skutečnosti ovlivnily průběh evropských dějin….
Pan profesor mluví jako kniha, poutavě, vtipně, neotřele. Potvrdil nám starou známou věc, že vše už tady v nějaké podobě bylo, ať už mluvíme o suchu, povodních či extrémních mrazech. Že logicky mnohdy počasí mělo vliv na dějinné události,protože třeba takoví husité vesele válčili, dokud bylo teplo, které zachvátilo Evropu právě v době jejich ideologické vzpoury (to je už moje interpretace, ne pana profesora). Ovšem jakmile přituhlo, spěchalo se do Basileje a války skončily.
Nu, v kostce to tak bylo. Příští týden jsou nemoci, epidemie a pandemie. Tak už se těším. 
Prostory kavárny Liberál jsou celkem takové avantgardní, ale útulné,  přednáška byla zajímavá. Jsem ráda, že pan profesor bude
 i u nás. 




Žádné komentáře:

Okomentovat